Våra yogaklasser   

Hathayoga

Hathayoga är den grundläggande och mest kända yogaformen. Härifrån har de flesta andra yogaformer sitt ursprung. Positionerna hålls lite längre och tempot är lugnt. I passen blandas mjuka positioner (asanas) med andningsövningar. Ett bra alternativ att starta med om du vill komma igång med yoga. Våra nybörjarkurser bygger på hathayoga. 



Vinyasayoga och Slow Flow

I Vinyasayoga kopplas andetagen med rörelserna i omväxlande, lekfulla och fritt flödande pass. Med tiden kan du hitta ett meditativt tillstånd - en känsla av att kliva in i din egen lilla bubbla och frigöra dig från prestation och stress. Du tränar din balans, bygger en starkare och smidigare kropp och lugnar sinnet.  Passen kan variera mycket från klass till klass, både i intensitet och upplägg. Armbalanser och inversioner kommer i vinyasapassen. I Slow Flow är tempot lägre och positionerna mindre utmanande.

Yinyoga

Yinyoga är en lugn, meditativ och återhämtande form av yoga. Sittande och liggande positioner hålls under en längre tid än i andra yogaformer och varje position anpassas efter utövaren. Vi använder olika typer av props, tex block, bolster och filtar för att hitta in i positionerna.  YInyoga fokuserar på kroppens senor, ligament och bindväv för att öka cirkulationen och förbättra rörligheten. Ett perfekt komplement till mer aktiv yogapraktik eller till annan träning.

Medicinsk yoga

Medicinsk yoga bygger på kundaliniyogans yogasekvenser; s.k. kriyas, med fokus på de enkla och lugna övningarna. Yogapassen är uppbyggda utifrån ett terapeutiskt syfte. Precis som i kundaliniyogan följer yogaklassen en särskild struktur och inleds med intoning, därefter följer uppvärmning, själva yogapasset, en längre stunds vila, avslutande meditation och slutligen uttoning. Vi använder rörelser, andning och mantran i kombination för att öka vårt mentala fokus. Rörelserna är enkla och skonsamma och passen balanserar medvetet aktivitet och vila. Du behöver inga förkunskaper för att kunna delta.

Kundaliniyoga

Ett kundaliniyogapass består av s.k. kriyas; sekvenser som är sammansatta för att ge en avsedd terapeutisk effekt. En kriya kan bestå av 3-15 övningar. Rörelserna är dynamiska och integrerar  rytm och andning. Alla pass utgår från en struktur som startar med ett intoningsmantra och följs av den aktuella kriyan för passet. Efter kriyan landar du i en stunds vila till musik. Passen avrundas med en meditation som kan vara olika lång och avslutas med ett mantra för att tona ut.
Kundaliniyoga passar de flesta utövare då övningarna är relativt enkla att utföra.


Flow into Stillness

Här kombinerar vi vinyasayoga och yinyoga i en skön förening. Klassen börjar med mjuk flödande vinyasa för att stegvis övergå i skönt återhämtande yinyoga.

Det här passet passar alla nivåer av yogautövare samt nybörjare inom yoga.


Yoga Nidra

Yoga Nidra är en djupavslappnande och återhämtande guidad meditationsteknik som bland annat kan minska stress och ge bättre sömn. Utövas liggande. 


Gravidyoga enligt YogaMonks (kurs, start 9/9)

Gravidyogan erbjuder dig verktyg att bättre kunna uppskatta graviditeten till fullo. Den kan även hjälpa till med att psykologiskt förbereda dig. Detta gör vi genom fysiska övningar, andningsövningar och meditation. Du bygger upp styrka för att kunna vara aktiv, samt för att mot slutet av graviditeten vara redo att släppa taget.

Ökad mjukhet/avslappning i din kropp är bra för att hantera den extra arbetsbördan under och efter graviditeten. Enligt YogaMonks är avslappning (softness) det samma som styrka och välbefinnande.

Kursen är öppen för dig som är gravid från vecka 14 och ända fram till sent i graviditeten. Ju förr du kommer, desto bättre. Ju mer tid du har på dig desto tydligare resultat och möjlighet att skapa de bästa förutsättningarna för dig under din graviditet och att kunna se fram emot förlossningen med ökat självförtroende och glädje. Det är aldrig för sent att göra något bra för sig själv och lite yoga är mycket bättre än ingen yoga alls!

Egna hemövningar är en del av upplägget. Dessa är frivilliga men ett bra hjälpmedel för att få ut så mycket som möjligt av kursen. Här kan du boka din plats!


Flow Motion

Mjuk funktionell styrketräning med enbart den egna kroppen som motstånd. Allt i en lugn och stressfri miljö med härlig musik. Det här är ett gruppträningspass helt utan krav på koordination. Du blir stark, får bättre kroppsuppfattning, bättre balans och bättre hållning. Svettigt, men opretentiöst och roligt!